Thursday, September 13, 2012

Kekadang langkah RAPUH, semangat LUMPUH, perjuangan LUSUH

Assalamualaikum, sudah lama saya mengeposkan di dalam blog. Disebabkan kesibukan memanjang, baru habis latihan industri, sekarang berada di semester pengajian. Salam pujian kepada Allah dan selawat kepada Rasulullah S.A.W, kerna tanpa penat lelah Baginda, Islam tidak sampai kepada kita. Sesungguhnya Allah dan para malaaikah berselawat ke atas Nabi (Muhammad), wahai org2 beriman, berselawatlah ke atas  nya(Rasullah) dan ucapan salam dengan penuh pernghormatan kepadanya. Allahu solli ala muhammad wa ala ahlut muhammad.

Perjuangan memerlukan sejuta pengorbanan, dalam pengorbanan memerlukan keikhlasan. Termasuk diri ini yang menulis. Islam itu asing, dari mana dia datang dan disitu ia kembali. Islam tidak memerlukan kita, tapi kita perlukan islam. Itulah doktrin yang selalu saya dan mungkin sahabat lain dengar, dimana dontrinisasi ini dikenang sampai sekarang. Kekadang langkah Rapuh, Semangat Lumpuh, perjuangan lusuh.

Setiap dari kita ada turun naik dalam perjuangan. Hatta dalam pembelajaran pun ada sikap yang sedemikian. Siapa yang kata kita kena selalu istiqamah dalam perjuangan, dia sendiri kadang-kadang menjadi retorikasi sahaja. Tetapi, bak kata Allahyarham Ust Fadzil Noor, seseorang yang betul-betul istiqamah, titik mula dari dia sudah berkahwin dan anak tiga. Mungkin banyak persoalan kenapa anak tiga? Mungkin pengalaman ust yang telah dialami. Mungkin cabaran masa tersebut sangat genting dan effort yang maksimum diperlukan.

Bersempena Pilihan Raya Kampus (PRK), untuk sahabat-sahabat seperjuangan terus tsabat dalam perjuangan. Kita berjuang bersungguh-sungguh, insya allah, kemenangan Allah akan bagi bila sampai masa dan waktu. Kenapa kita selalu kalah. Bagi saya, kalah menang nombor dua yang penting kita buat kerja. Allah menilai usaha kita tetapi kita juga kena optimis  dengan kemenangan seperti Rasulullah optimis ketika menawarkan dua gelang emas Raja Rom kepada Surakah jika bersama dengan Islam.

Kita ambil semangat Mujahideen Suriyya, yang tidak pernah kenal erti kekalahan. Mungkin sama-sama bermuhasabah, bagaimana amalan kita sebagai penggerak Islam. Adakah sekarang makin teruk atau makin meningkat? Sama-sama bermuhasabah. Yang menulis ini tidak seperti Abid,tidak segagah Salehuddin al-Ayubi, tidak seberani Saidina Ali R.A dan tidak setegas Saidina Umar al-khattab. Sebagai hamba senantiasa ada banyak kelemahan,berusaha mengajak sahabat-sahabat sekalian tsabat perjuangan tidak kira dimana kita berada.

Akhir kalam, selamat berPRK, "Gerilakan Perjuangan, Sufikan Pengabdian, Tuluskan Perjalanan. Insya Allah, Allah akan bantu."